Nidaros Brass Band on Tour 2011, 2014, 2017 og 2023

On tour I - 2.-5. juni 2011

Etter Enfield Citadel Band var på besøk i Trondheim i 2009, begynte vi å fable om å reise på tur til England og besøke dem. Det ble imidlertid raskt klart at på grunn av egne konserter og oppdrag (bl.a. International Staff Band sitt 120 års-jubileum) kunne de ikke ta imot oss i det tidsrommet vi ønsket å dra. Vi begynte å planlegge alternative steder og brassband å besøke, og kom etterhvert fram til denne reiseruta.

Torsdag 2.6.

En reiseklar gjeng på 30 musikere, 1 dirigent, 4 medfølgere og 1 kameramann m/frue, møtte i god tid på Værnes for utdeling av flybilletter mellom kl 0800 og 0830. Etter litt frokost og drikke, dro vi avsted med flyet som gikk 1020. 1145 lokal tid landet vi på Gatwick, baggasjeutlevering gikk raskt, men vi måtte vente litt på bussen som skulle ta oss rundt. Sjåfør John kom med sin store coach m/tilhenger, og vi var endelig på vei rundt London langs M25 og videre nordover til Kettering. Lunsjstopp på veien gjorde godt. Litt etter skjema og med litt rundtomkringkjøring, ankom vi Holiday Inn Express hvor vi skulle overnatte. Nytt og fint hotell som sjekket oss inn superraskt takket være godt forarbeid fra vår eminente turkomité. Etter et raskt skifte til konsertantrekk og 10 min kjøring, ble vi tatt imot av Trevor Groom som sto å venta på oss på fortauet utafor Kettering Salvation Army Hall. Snakk om velkomst! Vi ble geleidet inn og vist til utpakkingsrommet. Scenen stod klar til oss med slagverkutstyr og notestativ. Vi rigget oss opp og gjennomførte en kort prøve, før Edna (Trevor's kone) bestemt ga beskjed om at nå var det mat i forsamligssalen. Et deilig, lett måltid med dessert og kaffe/te ble servert av flere Frelsesarmédamer. Her hadde også Paul Austin fra Rosehill Instruments utenfor London, etablert seg med stands. Han hadde med seg etterspurte/bestilte varer til medlemmene i tillegg til en del instrumenter. Laila (repiano) kjøpte en ny Willson kornett, så og si på sparket! Sprekt!

Så var vi klar for konsert. Et interessert og lydhørt publikum hadde funnet veien hit denne torsdagskvelden, og vi gjennomførte en flott konsert i to avdelinger. Geir snakket og underholdt underveis og overrasket med sitt fantastiske tubaspill i Czardas. Han gjorde stor lykke!

Etter konserten dro vi til hotellet og tuslet over parkeringsplassen til restauranten Harvester Sundew,  hvor forhåndsbestilt mat kom på bordet så snart vi var innafor døra. Trevor og Edna kom og fikk prata litt med oss i roligere omgivelser.

Det hadde vært en pangstart på turnéen både musikalsk, sosialt og ikke minst, værmessig. Nydelig varmt sommervær møtte oss.

Program i Kettering Salvation Army Hall:

Victors Acclaimed   (Bramwell Coles)

Sinfonietta: “The Wayfarer”   (Eric Ball)
- Tenor horn: Tor Ødegaard

Valero  (James Swearingen/Sandy Smith)
Donegal Bay   (Paul Lovatt-Cooper)
- Baritone: Berit Malm Mørkved
Wade in the water  (Spiritual/Leonard Ballantine)

Alt legger for din fot   (Halvdan Kjerulf/Tom Brevik)

Interval

Hallejujah Parade   (Kevin Norbury)

- Cornet: Ingrid M. Hesjedal

Seize the day   (Peter Graham)

- Flugel horn: Mette Stene Ertsgaard
The Lady is a tramp  (Richard Rodgers/Sandy Smith)
There will be God   (Joy Webb/Richard Philips)

- Euphonium: Steinar Mørkved
Nidaros  (Paul Sharman)

Extra: Shenandoah  (Trad. /Mari Malm Mørkved)

Mack the Knife (Kurt Weill/Goff Richards)

Fredag 3.6.

Etter frokost pakka vi i bussen igjen og var klar for avreise. Men før vi dro, tok vi avskjed med Trevor og Edna. Vi er ekstremt takknemlig for alt de har gjort for organiseringa av konserten i Kettering.

Bussturen gikk sørvestover og vi kjørte trange og ikke veldig bussvennlige veier gjennom Cotswolds og Chipping Campden, før vi kom til Bourton-on-the-Water i 12-tida. Der stod Andy’s far, Ian, og ventet på oss med stor varebil fylt opp med slagverkutstyr, notestativ og stoler! Vi rigget oss til før vi vandret litt hver for oss i denne vakre landsbyen, spiste lunsj og noen shoppet i en fart. 1330 var vi klar for konsert på ”The Green” hvor masse folk nøt godværet og musikken. Dette var en stor opplevelse for oss.

Program i Bourton-on-the-Water:

In the firing line   (Bramwell Coles)

Donegal Bay   (Paul Lovatt-Cooper)

- Baritone: Berit Malm Mørkved

The Lady is a tramp   (Richard Rodgers/Sandy Smith)

- Cornet: Ingrid M. Hesjedal

Alt legger for din fot   (Halvdan Kjerulf/Tom Brevik)

Valero   (James Swearingen/Sandy Smith)

- Tenor horn: Tor Ødegaard

Wade in the water   (Spiritual/Leonard Ballantine)

- Flugel horn: Mette Stene Ertsgaard

Hallejujah Parade   (Kevin Norbury)

- Trombones: Marita Gading, Mari Malm Mørkved, Øystein Halvorsen, Karen Riis

Vitae Lux   (Frode Alnæs/Torstein Aagaard-Nilsen)

Valse (Mendez/Freeh)

- Euphonium: Steinar Mørkved

Mack the Knife   (Kurt Weill/Goff Richards)

Nidaros   (Paul Sharman)

Konserten varte godt og vel 1t 15min, og etter nedrigging var vi igjen på veien, nå sørover i retning Woking hvor vi skulle overnatte de neste to nettene. Endeløse køer langs M25 gjorde turen lengre enn nødvendig, men da vi kom fram til hotellet, sto Roar (slagverk) klar med nøkkelkort og vi ble raskt installert. På med konsertklær i en fart og av sted til Guildford Methodist Church og konsert sammen med Friary Guildford Band. Vi gjorde oss klar og starta konserten kl 2000. Geir presenterte oss og musikken på en fin måte og publikum likte det vi gjorde. Etter pause med kaffe og kjeks, spilte Friary Guildford sin avdeling og vi avsluttet med to fellesnummer.

Etter konserten dro begge bandene til en indisk restaurant, hvor vi hadde et hyggelig måltid sammen. Praten gikk lett mellom bandmedlemmene korpsene i mellom.

Program i Guildford Methodist Church:

Sinfonietta:“TheWayfarer” (EricBall)

- Cornet: Ingrid M. Hesjedal

The Lady is a tramp   (Richard Rodgers/Sandy Smith)

Valero  (James Swearingen/SandySmith)

Horizons   (Paul Lovatt-Cooper)

Fellesnummer:

Ravenswood   (William Rimmer)

Vitae Aeternum   (Paul Lovatt-Cooper)

Lørdag 4.6.

Dagen var satt av til Londonbesøk, og bussen tok oss av gårde fra hotellet kl 0930. Været var stadig strålende, og dagen ble tilbrakt på litt forskjelig vis. Noen trålet bl.a. Oxford Street for å skaffe seg det hotteste innen Londonmoter, noen tuslet og observerte byen og folket, og en gruppe på 14 gjrde en byvandring med Berit og Steinar som guider. London har mye å by på og alle hadde hatt noen fine timer i storbyen. Etter retur og et veldig raskt klesskift på hotellet, dro vi til St. John’s Church i West Byfleet, hvor vi skulle dele konsert med Cobham Band. Ei fin kirke hvor akustikken og stemningen, gjorde denne siste konserten på turnéen til en super avslutning. Vinlotteri i kirka og fish & chips og øl i forsamlingssalen etterpå, satte en ekstra spiss på arrangementet. Vi prata og koste oss sammen med Cobham-musikerne til det var på tide med retur til hotellet. Vi var ikke helt i stemning til å køye ennå selv om de aller fleste hadde veldig tidlig avreise dagen etter (0630). Vi ble sittende i hotellbaren ei stud og stemningen var høy.

Program i St. John’s Church, West Byfleet:

In the firing line   (Bramwell Coles)

Sinfonietta: “The Wayfarer”   (Eric Ball)

- Tenor horn: Tor Ødegaard

Valero   (James Swearingen/Sandy Smith)

Alt legger for din fot   (Halvdan Kjerulf/Tom Brevik)
The Lady is a tramp  (Richard Rodgers/Sandy Smith)
Vitae Lux   (Frode Alnæs/Torstein Aagaard-Nilsen)

Horizons   (Paul Lovatt-Cooper)

Fellesnummer:
The
Round Tower   (J.H. Hutchings)

Hine e hine   (Trad./Peter Graham)

Søndag 5.6.:

Alle på plass 0630 for avreise til Gatwick, medbringende matpakke fra hotellet. Innsjekking av instrumenter og baggasje gikk fort og greit og de shoppehungrige fikk tid til å gjøre de siste innkjøp.

7 av oss hadde et par ekstra dager i London, og benyttet søndagen til å se den store paraden og konserten foran Buckingham Palace, med de 8 Salvation Army Staff Bands fra hele verden som var samlet i anledning International Staff Band (London) sitt 120 års jubileum. Ellers ble det shopping, museumsbesøk, pubbesøk og bytrasking i verdensmetropolen.

En fantastisk tur for et band i ”top shape”, konsertene var strålende og vi fikk gode tilbakemeldinger fra publikum og musikere.

Tusen takk til alle medhjelpere; spesielt Trevor og Edna Groom og Frelsesarméen i Kettering, Ian Carter for masse arbeid og forberedelser med det praktiske og lån av utstyr, og takk til Friary Guildford og Cobham som vi delte konserter med. Turen kunne ikke ha vært gjort uten disse samarbeidspartnerne i England. Takk også til turkomitéen (bassgruppa og Andy) for forberedelsene og gjennomføringa. Alt gikk på skinner!

Og medlemmene spør nå: ”Hvor går neste tur?”

Bilder fra turen kan du se på vår Facebook-side

On Tour II - 5.-9. juni 2014

Og en neste tur ble det, nemlig i pinsa 2014. En ny suksess som du kan lese mer om i eget innlegg her. Et lite utvalg av fotos fra turen finner du på Facebook.

On Tour III - 2.-5. juni 2017

Vår tredje tur til England, ble om mulig en enda større suksess enn de foregående. Alt gikk på skinner, flotte konserter med strålende samarbeidspartnere. Les om turen her. Et utvalg fotos finner du på Facebook.

On Tour IV - 26.-29. mai 2023

Nok en herlig tur ble prikkfritt gjennomført i pinsehelga. Fine opplevelser og gode minner for livet. Les om turen her.